Näin parannat verkkokauppasi uskottavuutta

Yritykset myyvät tuotteita tai palveluita ja luonnollisesti toivovat, että ne menevät kaupaksi mahdollisimman hyvin. Paljon vaivaa, aikaa ja rahaa kuluu siihen, että asiakkaat saadaan ostamaan.
Kivijalkaliikkeessä kasvokkain asiakkaan kanssa riittää usein, että osaa kertoa omista tuotteistaan/palveluistaan vakuuttavasti ja ennen kaikkea tulkita tilanteen aikana asiakkaan elekieli ja innostuksen aste oikein. Kyse on siis paljolti kahden ihmisen persoonasta ja psykologiasta, tunteiden ohjailemasta, joskus hyvinkin impulsiivisesta ostopäätöksestä.
Kun myy verkossa, asiat ovat toisin. Siellä ei kauppias pääse paikkaamaan verkkokauppansa mahdollisia puutteita omalla miellyttävällä persoonallaan ja asiakas on sivuilta löytyvän tiedon kanssa yksin. Oletan, että kaikkia yrittäjiä kiinnostaa, miten he voisivat muokata sivujaan niin, että luottamus kävijässä herää ja mahdolliset hänen mieleensä hiipivät pelot verkkokaupan vaaroista hälvenevät. Seuraava kirjoitus mukailee Jari Parantaisen erinomaista muistilistaa ja sitä vielä jatkojalostanutta Vesa Nippalan blogia siitä, miten verkossa liiketoimintaa harjoittava yrittäjä tähän päämäärään pääsee.
Riskinpoistajat
Kokeile omaan liiketoimintaasi sopivia keinoja tästä listasta.
Anna takuu
Lupaa palautusoikeus ja rahat takaisin, jos tuotteesi ei olekaan mieleinen. Laita lupaus selvästi esille ja osoitat seisovasi tuotteesi takana.
Hauku itsesi
Älä ole turhan tärkeä. Hyvä puhekin aloitetaan usein sillä, että puhuja ensin nolaa itsensä ennenkuin jatkaa tarinaansa. Siitä muodostuu jatkolle hyvä perusta samalla kun myötätuntopisteet ropisevat.
Tuo keittiö keskelle ruokasalia
Näytä, mitä teet ja miten toimit. Sinulla on varmasti kuvia, videoita, tarinoita yrityksesi "takahuoneesta"? Rakenna mielikuva, että et peittele mitään.
Näytä kasvot ja nimet
Ja miksei kuvatkin. Keitä yrityksessä on töissä ja miten heihin saa yhteyttä. Esiintymällä omilla nimillänne osoitat, että ei ole mitään salattavaa ja seisot vastuuta pelkäämättä yrityksesi toiminnan takana.
Kehitä sisäänheittotuotteita
Sisäänheittotuotteet ovat usein jotain pientä, kiinnostavaa ja alennusmyynnissä. Saat reilun kauppiaan maineen, jos luovut jostain, jonka voisit myydä kalliimmallakin. Se, että lopulta jäätkin plussan puolelle, kun saat uusia ja toimintaasi positiivisella mielellä latautuneita tuttavuuksia/asiakkaita, niin on tietenkin vain hyvää bisnestä.
Ryhdy paikalliseksi ja kerro taustastasi
Yrityksesi juurten on oltava tukevasti paikallista perää. Kukapa ei uskoisi paremmin paikalliset haasteet tuntevaa oman kylän poikaa/tyttöä? Kansainvälinen jätti jää paikallisosaamisessa toiseksi.
Julkaise referenssit
Anna asiakkaittesi puhua puolestasi. Näytä kenen kanssa olet tehnyt töitä ja julkaise myös saamasi palaute ja samoin kuin niihin antamasi vastauksesikin. Älä vain suodata negatiivisia arvioita pois, osaat kääntää nekin liiketoimintaasi puoltaviksi.
Näytä demo
On valtavasti aloja, tuotteita ja palveluita, joista ei yksinkertaisesti saa mitään käsitystä ellei sinulla ole tarjota demoa. Näe se vaiva.
Järjestä koeajo
Jos myyt mitä tahansa ajettavaa kulkuneuvoa, koeajon järjestäminen toimii. Muisto ajon jännittävyydestä ja ainutlaatuisuudesta ei jätä kiinnostunutta ostajaa helposti rauhaan.
Esittele mittaukset ja testitulokset
Jos myyntiartikkeliasi ei voi ajaa, sitä voi ehkä mitata tai muutoin testata. Älä piilottele tuloksia vaan esittele ne ylpeästi sivuillasi.
Jaa tuotenäytteitä
Tuotenäytteet ovat erinomainen tapa markkinoida osaamistasi. Lisäksi niiden jakamisen/lähettämisen voi yhdistää helposti sähköpostiosoitteiden keräämiseen.
Hanki sertifikaatit, todistukset ja palkinnot
Se, että kuulut tunnettuihin ja luotettaviin alasi toimintaan liittyviin yhdistyksiin, liittoihin tai järjestöihin on tietoa, joka herättää luottamusta. Samoin suorittamasi sertifikaatit ja muu (palkittu) kokemus toimialastasi.
Noudata standardeja
Siinäkin tapauksessa, että asiakkaat eivät ymmärtäisikään, miten alaasi määrittelevät standardit vaikuttavat tai edes varsinaisesti tarkoittavat, on tärkeää, että mainitset noudattavasi niitä.
Suunnittele tuotteesta muunneltava
Jos tuotteesi voidaan ajatella sopivan useaan eri tarkoitukseen, ostokynnys madaltuu.
Rakenna tukipalvelu
Verkkokaupassa tehdyn ostamisen jälkeen, asiakas on usein tuotteen suhteen omillaan. Tällöin voit erottautua joukosta lupaamalla oston jälkeisen tukipalvelun, joka on harvinaisuudessaan erinomainen kilpaluvaltti ja toimii hyvänä riskinpoistajana.
Esiinny julkisuudessa
Ole esillä niin paljon kuin mahdollista. Osoita, että haluat tulla tunnetuksi tuotteesi kautta ja olet ylpeä siitä.
Esitä laskelmia
Osoita mustaa valkoisella, että tuotteesi/yrityksesi on parempi kuin kilpailijasi. Anna sen jälkeen esimerkkejä numeroiden pohjalta, jotka kaikki ymmärtävät.
Tarjoa asiakkaillesi rahoitus
Me emme voi kun kannustaa sinua tarjoamaan rahoitusta yritysasiakkaillesi. Se on tehokasta, nopeaa ja helppoa ja ennen kaikkea ulkoistat rahoitukseen liittyvät riskit meille. Ota meihin yhteys ja mietitään yhdessä paras ratkaisu.
Muuta uskottavaan osoitteeseen
Kivijalkaliikkeelle osoite on kaiken perusta, mutta myös toimistolle. Muuta tilasi sellaiseen paikkaan, että se tukee liiketoimintaasi. Kaupunginosaan, jonne liiketoimintasi imagoltaan luonnollisesti sopii.
Mainitse yrityksesi ikä
Olet sitten juuri toimintasi aloittanut tai jo pitkään alla toiminut, osaat varmasti kääntää sen itseäsi puoltavaksi tekijäksi. Ikä on tärkeä osa yrityksesi luonnetta, joten asiakkaasta saattaa tuntua oudolta, jos sitä ei mainita.
Hanki luottoluokitus
Positiivinen luottoluokitus on osoitus asiakkaillesi, mutta myös mahdollisille yhteistyökumppaneillesio, että olet vastuullinen toimija.
Osta yritysilme ammattilaiselta
Verkkosivujesi on oltava ammattimaisen näköiset. Kuka uskaltaa ostaa verkkokaupasta, joka näyttää siltä, että sitä ei ole kukaan päivittänyt vuosikausiin tai muuten vain amatöörimaisesti rakennetulta?
Päivitä verkkosivujasi säännöllisesti
Edellisen kohdan looginen jatke. Käytä sivujasi ajankohtaiseen ja säännölliseen viestintään.
Hanki yritysilme, joka herättää luottamusta
Verkkosivujen, mutta myös koko muun visuaalisen ilmeen täytyy herättää luottamusta. Panosta tähän.
Rajaa yrityksesi erikoistumisala
Kerro, missä olet parhaimmillasi ja mihin olet yrityksesi kanssa sitoutunut. Sellainen, joka osaa tehdä vähän kaikkea tai liike, josta löytyy kaikenlaista, mutta ei mitään tarpeeksi ei ole koskaan tarpeeksi hyvä.
Listaa henkilöstösi kokemus
Jos sinulla on työntekijöitä, tutustuta asiakkaasi heihin! Kerro, keitä he ovat ja mitä lisäarvoa he tuovat toimintaasi.
Julkaise, kouluta, kurssita
Ole aktiivinen eri foorumeilla, sosiaalisen median tileilläsi, verkkosivuillasi jne. Pysy asiakkaittesi mielessä. Oma alasi kiinnostaa varmasti muitakin, joten järjestä johdollasi koulutuksia. Verkkokurssit ovat suhteellisen yksinkertaisia rakentaa ja mikä parasta ne pyörivät ihan itsestään.
Aloita tuotesukupolvesta 2.0
Asiakkaiden on oltava varmoja ostopäätöstä tehdessään, että tarjoat uusinta uutta. Yrityksesi seuraa aikaansa ja tuotteet muuttuvat sen mukana.
Kerro tulevaisuudensuunnitelmista
Edelliseen liittyen anna kuulua tulevaisuudesuunnitelmistasi ja innosta asiakkaitasi seuraamaan yritystäsi.
Keskeytä roskapostitukset
Tee asiakkaillesi palvelus, jota he osaavat arvostaa: älä lähetä roskapostia. Kun lähetät jotain asiakkaillesi oma-aloitteisesti, varmista, että se on aina relevanttia.
Hylkää halpasähköposti
Käytä gmail.com tai yahoo.com -tyylisiä postilaatikkoja vain henkilökohtaiseen käyttöösi (jos ollenkaan), mutta älä käytä niitä ollessasi yrittäjän ominaisuudessa. Ne eivät anna ammattimaista kuvaa liiketoiminnastasi.
Hanki fi-verkkotunnus
Jos toimit vain kotimaisilla markkinoilla, hanki fi-loppuinen verkkotunnus. Se ei paljon maksa ja tuo yrityksellesi uskottavuutta.
Värvää neuvonantajia
Olet varmasti hyvä omalla alallasi, mutta ei se tarkoita, ettetkö voisi tarpeen tullen pyytää muilta asiantuntijoilta neuvoa.
Värvää tunnettu alihankkija
Anna alihankkijasi hyvä maine nostaa ja tukea sinunkin mainettasi.
Pue henkilöstösi univormuihin
Anna värisi näkyä yhtenäisesti myös henkilökuntasi päällä. Lisäksi se helpottaa asiakkaasi tilannetta avun löytämiseksi.
Kehu kilpailijoita
Jos olet reilu kilpailijoitasi kohtaan, olet sitä varmasti myös asiakkaillesi.