Kesä on muutoksen aikaa monelle pienyrittäjälle. Toisille tämä tarkoittaa vuoden kiireisintä aikaa, kun taas osalle kesä on seesteisempää myynnin osalta. Yrityksesi tilanteesta huolimatta on tärkeää valmistautua kesään huolellisesti. Tästä voit lukea vinkkejä, miten voit valmistautua kesäkauteen parhaalla mahdollisella tavalla.
Tunnetko yrityksesi myynnin trendit?
Ensiksi on tärkeää tutkia aiempien vuosien myyntilukuja ja tunnistaa trendit ja kuviot. Jos näet, että kesä on tyypillisesti ollut myynnillisesti vahvempaa aikaa, on hyvä harkita varaston kasvattamista ja henkilöstön lisäämistä. Jos toisaalta kesät ovat olleet hiljaisempia, on tämä hyvä aika keskittyä ylläpitoon ja hallinnolliseen työhön.
Säädä työtunteja
Myyntiluvuistasi riippuen saatat joutua säätämään käytössä olevaa henkilöstöä sekä heidän työtunteja. Kesätyöntekijät ovat oiva tapa lisätä henkilöstön työvoimaa kesäkaudelle, kun taas kesälomien tarjoaminen olemassa olevalle henkilöstölle voi olla järkevää hiljaisempana aikana.
Vinkki:
- Aloita kesätyöntekijöiden hakeminen hyvissä ajoin.
- Luo selkeät työvuorolistat työntekijöillesi, jotka ovat joustavat mutta myös niin, että katat omat tarpeesi.
Markkinointi ja kampanjat
Kesä tarjoaa mahtavat markkinointimahdollisuudet! Suunnittele kampanjoita, jotka hyödyntävät kesä-aikaa, kuten esimerkiksi kesäalen, erikoiskampanjan tai vaikkapa tapahtuman merkeissä.
Vinkki:
- Käytä sosiaalista mediaa markkinoidaksesi kesän kampanjoita.
- Tee yhteistyötä paikallisten tapahtumien tai festivaalisen kanssa kasvattaaksesi näkyvyyttä.
Onko inventaariosi hyvällä mallilla?
Tee inventaarion tarkistukset hyvissä ajoin, ja pidä huoli siitä että yrityksesi inventaario on riittävä vastaamaan kesän kysyntään. Tämä on erityisen tärkeää, jos odotettavissa on kiireinen kesäkausi. Mikäli taas kesäkausi on tyypillisesti hiljaisempaa aikaa, voi tällöin harkita vanhemman inventaarion tyhjentämistä erikoiskampanjan merkeissä.
Vinkki:
- Tee inventaarion tarkistukset hyvissä ajoin ennen kesää.
- Suunnittele hankinnat aiempaan myyntidataan ja tuleviin kampanjoihin perustuen
Optimoi verkkosivusi
Ihmiset viettävät tyypillisesti vähemmän aikaa tietokoneen ääressä kesä-aikana, joka voi vaikuttaa kävijämääriin verkkosivuillasi. Varmista, että verkkosivusi ja -kauppasi on ajan tasalla ja käyttäjäystävällinen. Tarjoa kesäkampanjoita houkutellaksesi enemmän kävijöitä verkkosivuillesi.
Vinkki:
- Optimoi verkkosivusi mobiililaitteella toimivaksi.
- Hyödynnä uutiskirjettä tiedottaaksesi muutoksista ja tulevista kampanjoista.
Suunnittele lomat
Kaikki tarvitsevat lepoa silloin tällöin. Suunnittele lomat niin, etteivät ne haittaa liiketoimintaasi. Kommunikaatio ja suunnittelu on avainasemassa lomien suunnittelussa, joten tiedota mahdollisista lomista hyvissä ajoin.
Vinkki:
- Luo lomasuunnitelma ja tiedota tästä hyvissä ajoin työntekijöillesi
- Hyödynnä erinäisiä työkaluja lomien tehokkaaseen hallinnointiin ja suunnitteluun.
Ylläpidä, optimoi ja päivitä liiketoimintaasi
Jos kesä on yrityksellesi tyypillisesti hiljaisempaa aikaa, hyödynnä ylimääräinen aika päivityksiin ja hallinnollisiin tehtäviin. Tämä voi pitää sisällään vaikkapa verkkokaupan päivittämistä tai IT-järjestelmien ylläpitoa tai päivittämistä.
Vinkki:
- Suunnittele hallinnollinen työ etukäteen välttääksesi katkoja liiketoimintaasi.
- Priorisoi päivityksiä, jotka auttavat yrityksesi tehostamista ja parantavat asiakaskokemusta.
Tarvitsetko rahoitusta yrityksellesi?
Lainan hakeminen on täysin ilmaista, eikä se sido sinua mihinkään.
Hae lainaa tästä ja saat lainapäätöksen 24 tunnin kuluessa.
Onko sinulla kysymyksiä?
Asiakaspalvelumme palvelee arkisin kello 8-18.
Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@qred.com.
Tai soita meille numeroon 09 424 503 99 (pvm/mpm).
Voit jopa tavoittaa meidät chat-toiminnon kautta verkkosivustollamme www.qred.fi.