Peruskivet kantavat menestyvää yritystä

Tämä on ensimmäinen osa kolmiosaisesta blogisarjasta, joka pureutuu yrityksen peruskiviin. Peruskivet auttavat yritystä kasvamaan ja luomaan liiketoimintaa, joka kestää muutosta. Blogin on kirjoittanut yrittäjien valmentaja, Marika Roth, joka on työskennellyt liiketoiminnan kehittämisen ja rahoituksen parissa viimeiset 15 vuotta. Marika auttaa pienyrittäjiä luomaan kannattavaa ja vaikuttavaa liiketoimintaa, joka tuo myös yrittäjälle iloa. Marika Roth on Menestyjän Bisnespakki® -naisyrittäjän työkirjan kirjoittaja. 

Yritys on kuin rakennus ja niitä voikin monin tavoin verrata keskenään. 

Tiedäthän sen upean rakennuksen, jonka ohi kävellessäsi ihastelet sen sävyä, hyvää maalipintaa, ryhdikkäitä portaita, kukoistavaa pihapiiriä ja erityisen siistejä nurkkia? 

Tuliko joku tietty talo mieleesi? Kiva!

Tiedät myös varmasti sen rakennuksen, missä kaikki vähän repsottaa. Maali hilseilee, ovi on parhaat päivänsä nähnyt, kivijalka on monin paikoin murtunut, räystään alla viihtyvät niin pääskyset kuin lepakotkin ja pihakeinu on ruosteinen ja rikki.

Niinpä. Se talo. 

Nämä kaksi rakennusta ovat voineet rakentua samaan aikaan, mutta ovat hyvin erilaisessa kunnossa. Talojen kivijalatkin ovat kuin yö ja päivä. Molemmat rakennukset vaativat työtä, mutta toinen kukoistaa työn tuloksena ja toisessa työn jälki jää näkymättömäksi, sillä repsottavia nurkkia on niin paljon. Retuperällä oleva talo vaatisi melkein täysräjäytyksen, jotta sen saisi kuntoon. 

Näin se on myös liiketoiminnassa. 

Yksi yritys on rakennettu vakaan pohjan päälle. Sitä huolletaan, kehitetään ja siihen panostetaan jatkuvasti. Tulokset puhuvat puolestaan ja tuovat menestystä yrityksen omistajille. 

Toinen yritys on rakennettu hataramman perustuksen päälle, liiketoiminta on monella tavalla rempallaan ja yrittäjä on erittäin väsynyt ja turhautunut. Pieni hienosäätö ja kehitystyö ei tuo näkyvää tulosta, sillä pohja on liian epävakaa sen kantamiseksi. Jossakin tapauksissa liiketoiminta täytyy lopettaa. Kannattamatonta liiketoimintaa ei pidä eikä voi jatkaa loputtomiin. 

On kuitenkin mahdollista saada liiketoiminnan perustukset vakaammaksi keskittymällä yhteen peruskiveen kerrallaan. Peruskivet ovat liiketoiminnan perustuksen osia, jotka kantavat yritystä. Työ on aluksi näkymätöntä, mutta keskittyminen ja pitkäjänteinen työskentely jokaisen peruskiven parissa saavat aikaan merkittäviä muutoksia - yrittäjä saattaa pian löytää itsensä johtamassa kannattavaa ja kasvavaa liiketoimintaa. Yrittäjyys on pitkä maraton-matka, joten tämä ei tapahdu silmänräpäyksessä. Pitkäjänteisellä ja tehokkaalla työskentelyllä tuloksia kyllä alkaa näkyä jo kuukausissa. 

Jokainen yritys (ja yrittäjä!) ansaitsee sen, että yritystoiminta on vahvan perustuksen päällä. 

Ongelmatilanteissa syy (ja myös ratkaisu) löytyy pääosin peruskivistä. 

Myös menestyksen salaisuus löytyy peruskivistä. 

Mitä ovat peruskivet?

Oma työni yrittäjien kanssa on opettanut, että peruskiviä on viisi kappaletta. 

Näitä ovat:

  • mindset (eli mielenlaatu)
  • unelma-asiakas
  • liiketoimintamalli
  • näkyvyys ja brändi
  • palvelun paketointi, tuotteistus 


Seuraavassa blogissa käsittelemme liiketoimintamallia. Sitä ennen, pyydän sinua pohtimaan oman yrityksesi (tai tulevan yrityksesi) muita peruskiviä. 

Mindset (mielenlaatu)

  • Tuntuuko sinusta siltä, että unelmasi ja tavoitteesi ovat selkeitä, mutta kun pitäisi alkaa tekemään, huomaat lykkääväsi aloittamista?
  • Huomaatko arjessasi täydellisyyden tavoittelua (tämä ei ole vielä tarpeeksi hyvä!) ja/tai huijarisyndroomaa (olenko riittävän asiantuntija puhumaan tästä asiasta)?
  • Huomaatko, että aika vain kuluu, mutta et saa joko aloitettua tai viimeistelyä tehtävälistaa, koska käytät liikaa aikaa asioiden pohtimiseen itse tekemisen sijaan? 
  • Ja entä sitten erilaiset sijaistoiminnot, kuten pyykit, kahvinkeitto, sähköpostien selailu? Käytätkö aikasi muihin askareisiin sen sijaan, että kontaktoisit potentiaalisia asiakkaita tai tekisit markkinointia ja myyntiä?


Unelma-asiakas

  • Onko sinulle selkeää se, ketä haluat yrityksesi palvelevan?
  • Mihin tarpeeseen palvelut ja/tai tuotteet ovat, miksi asiakkaat ostavat niitä?
  • Miten paljon käytät aikaa siihen, että kyselet ja keskustelet asiakkaiden kanssa, jotta ymmärrät paremmin,  mitä he haluavat ostaa?
  • Miten ja missä viestit unelma-asiakkaillesi? Resonoiko viestisi juuri heihin?


Näkyvyys ja brändi

  • Mikä on yrityksesi maine?
  • Miten näkyvä yrityksesi on? (ota mukaan unelma-asiakas, onko näkyvyys oikeassa paikassa?)
  • Millainen näkyvyys on tavoitteena?
  • Millaisen brändin haluat luoda yrityksellesi ja miksi?
  • Mitä haluat ihmisten puhuvan yrityksestäsi?


Huomaathan, että en puhunut mitään väreistä tai logoista, kun puhun brändistä.

Palvelun paketointi ja tuotteistus 

  • Oletko ottanut asiakkaan mukaan palvelun luomiseen, jotta voit varmistua sen tarpeellisuudesta? Jos olet, avaa asiakasosallisuuden mahdollisuudet tarkemmin. Jos et ole, pohdi, miksi et ja miten voisit osallistaa asiakasta?
  • Kuinka usein pyydät asiakaspalautetta ja millä tavalla? Miten voit käyttää näitä tuotteistuksen parantamisessa?


Kuten näet, peruskivet ovat suuria ja monimuotoisia. Mutta yksi kysymys kerrallaan, asiat usein selkenevät. Peruskivissä on syy tappioon ja voittoon. 

Palaamme pian seuraavan blogin parissa, tällöin keskitytään liiketoimintamalliin. 

Kehittämisterveisin

Marika Roth 

IG @menestyjan_bisnespakki

Jaa artikkeli

Sinulle suositeltuja artikkeleita