Verkkokaupan myynnin kasvattaminen


Koronakriisin myötä monet yritykset ovat joutuneet siirtämään liiketoimintaansa yhä enemmän verkkoon. Vahvemmin verkkopohjaiseen myyntiin ja näkyvyyteen keskittymisestä on tullut liiketoiminnan elinehto. Monet ovat kriisin myötä suorastaan ottaneet digiloikan ja perustaneet esimerkiksi oman verkkokaupan. Nettisivuihin panostaminen on tullut ajankohtaiseksi myös niille yrityksille, joilla on jo ennestään verkkosivusto tai verkkokauppa. Verkkokaupan myynnin kasvattaminen on helpommin sanottu kuin tehty, sillä siihen vaikuttavat lukuisat osatekijät. Tästä kirjoituksesta löydät kuitenkin viisi yksinkertaista vinkkiä, joiden avulla voit parantaa verkkokauppasi myyntiä.
Kasvata kävijämäärää markkinoinnilla
Jotta verkkokauppasi myy hyvin, tarvitsee se tarpeeksi kävijöitä. Ohjaa verkkokauppaasi lisää asiakkaita investoimalla sen markkinointiin. Panosta esimerkiksi hakukoneoptimointiin ja kohdennettuun mainontaan. Voit houkutella lisää asiakkaita myös erilaisten kampanjoiden ja tarjousten avulla. Näissä kannattaa huomioida erilaiset tuuppaustekniikat eli push-menetelmät. Onko tuuppaaminen sinulle tuttua? Lue lisää tuuppauksesta tästä.
Verkkokaupan markkinointiin satsaaminen ei vaadi välitöntä suurta rahallista panostusta. Mainosbudjetin kanssa voi lähteä liikkeelle myös pikkuhiljaa seuraillen saatuja tuloksia. Ota aluksi hyöty irti kaikista maksuttomista kanavista ja kokeile muutamaa maksullista. Mainonnan määrää voi sitten hiljalleen kasvattaa niissä kanavissa, jossa se tuottaa tehokkaasti tulosta.
On olemassa myös useita maksetun mainonnan kanavia, joissa maksetaan pelkästään tuloksesta. Monet buukkausyritykset ovat tällaisia, samoin kumppanuusmarkkinointi. Googlessa näkyminen on alasta riippumatta tärkeää ja tämä kannattaa huomioida myös eurojen käyttöä laskiessa. Google Adsissa yritys pääsee itse määrittämään budjettinsa ja maksaa vain tuloksesta. Jos mainoksia ei klikata, et maksa mitään.
Satsaa sosiaaliseen mediaan
Lähes jokainen yritys löytyy nykyään somesta. Sosiaalisen median kanavat ovatkin hyvä myyntikanava, jota ei kannata sivuuttaa. Moni asiakkaista viettää paljon aikaa somea selaten, mikä tekee siitä loistavan paikan tavoittaa asiakkaita. Sosiaalisen median käytön voi aloittaa mainostamalla yritystään ja sen tuotteita tietylle kohderyhmälle. Näkyvyyttä ja näyttökertoja saa kasvatettua myös orgaanisesti esimerkiksi julkaisemalla tuotearvioita sekä järjestämällä erilaisia kilpailuja ja arvontoja.
Hyödynnä dataa ja työkaluja
Hakukonenäkyvyys on luonnollisesti ensiarvoisen tärkeää verkkosivustosi orgaanisen liikenteen kannalta. Tutustu erilaisiin mahdollisuuksiin kehittää eri sivujen näkyvyyttä ja verkkokauppasi käyttäjäystävällisyyttä. Useat työkalut, kuten Google Analytics, Google Tag Manager ja Hotjar, auttavat sinua ymmärtämään sivustoasi paremmin. Näiden avulla saat vastauksia esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:
- Kuinka paljon sivuillasi on kävijöitä?
- Mistä kanavista kävijät saapuvat sivuillesi?
- Millä sivuilla kävijät käyvät ja millä he eivät juuri koskaan käy?
- Kuinka kauan eri sivuilla viivytään?
- Mitä sivustolla klikkaillaan?
- Mistä kävijät ovat kotoisin?
- Millä laitteilla sivustollasi vieraillaan?
Tämä kaikki on arvokasta tietoa verkkosivujen ja niiden konversion parantamisen kannalta.
Panosta asiakaspalveluun
Ei ole hyvän asiakaspalvelun voittanutta. Ystävällinen ja ammattitaitoinen asiakaspalvelu on paras tapa parantaa liikkeesi myyntiä. Ota selvää, missä kanavissa asiakkaasi odottavat saavansa asiakaspalvelua ja varmista palvelun saatavuus niissä. Saatat pähkäillä, tulisiko asiakkaille tarjota yhteydenottoa varten suora puhelinnumero, sähköpostiosoite, yhteydenottolomake vai chat. Jos et tiedä, mitä kanavia sinun tulisi käyttää, kannattaa ennemmin tarjota liikaa vaihtoehtoja kuin liian vähän. Älypuhelinten aikakaudella asiakaspalvelulta vaaditaan myös nopeutta. Koska puhelin kulkee sinulla aina taskussasi, voit vastata kyselyihin tai kommentteihin tarvittaessa myös iltaisin ja viikonloppuisin.
Tee maksamisesta vaivatonta
Onko verkkokaupassasi käytössä asiakasystävälliset maksutavat? Ideaalitilanteessa verkkokaupassa on käytössä sellaiset maksutavat, jotka ovat asiakkaille mieluisat, muussa tapauksessa osto saattaa tyssähtää ostoskoriin. Ota selvää siitä, millaisia maksutapoja asiakkaasi suosivat, ja pyri tarjoamaan nämä. Nyrkkisääntönä maksutapoja kannattaa tarjota ennemmin liikaa kuin liian vähän.
B2B-markkinoilla toimivat yritykset voivat parantaa konversiotaan uuden QredPay-maksutavan avulla. QredPay-maksutapaa käyttämällä asiakas saa joustavasti maksuaikaa, mutta myyjä rahansa heti. Yritys voi alkaa tarjoamaan QredPay-maksutapaa asiakkailleen liittymällä QredPay-partneriksi yksinkertaisesti, nopeasti ja täysin kuluitta. Lue lisää QredPaysta tai liity partneriksi tästä.
Tuloksellista kaupankäyntiä toivottaen
Qred