Puhelinpalvelumme on toistaiseksi pois käytöstä toimintahäiriön vuoksi. Vikaa korjataan parhaillaan ja voit olla sillä aikaa meihin yhteydessä sähköpostitse asiakaspalvelu@qred.com tai laittaa viestiä chatissa.
Ilmainen sovellus
Sitomaton hakemus tai tarjous
Rahat maksetaan samana päivänä
Aloittavien yritysten ja uusien yritysten on perinteisesti ollut vaikea saada yrityslainoja. Vuodesta 2015 lähtien päätavoitteemme on ollut auttaa mahdollisimman monia uusia pienyrityksiä saamaan oikeanlaista rahoitusta.
Siksi ei ole väliä, onko sinulla uusi vai vanha yritys. Pieni on isompi ei myöskään ole väliä. Unohda siis vuosien historia, taseet ja tuloslaskelmat sekä monimutkaiset liiketoimintasuunnitelmat, jotka pankki haluaa nähdä. Me Qredissä välitämme sinusta ja tulevaisuuden suunnitelmistasi.
Tarjoamme kaikentyyppisille yrityksille yrityslainoja. Näin laina Qredin kautta toimii:
Laina on...
Kun harkitset yrityksen ostoa, on tärkeää ymmärtää, mitä olet ostamassa ja tunnistaa sekä mahdolliset edut että riskit. Yrityskaupassa on useita huomioon otettavia seikkoja, kuten yrityksen arvostus, neuvotteluprosessi ja mahdolliset oikeudelliset vaikutukset. Varmista, että kauppa tukee pitkän aikavälin liiketoimintastrategiaasi ja että olet valmis ottamaan haltuun sekä yrityksen hyvät että huonot puolet.
Kun ostat ja otat haltuusi yrityksen, tiedät yleensä (jos olet tehnyt kotiläksysi), että kyseessä on yritys, jolla on todistetusti hyviä kokemuksia. On kuitenkin asioita, jotka on otettava huomioon ennen kuin painat jalan kaasupolkimelle ja ryhdyt toimeen. Et ehkä voi tulla sisään kuin pyörremyrsky ja muuttaa nimeä, logoa ja tehdä muita suuria muutoksia tuosta vain. Tai ehkä se on juuri se, mitä tarvitset ottaaksesi seuraavan askeleen?
Kuten monissa asioissa, on olemassa etuja ja haittoja. Sama pätee myös jo toimivan yrityksen ostamiseen ja haltuunottoon. Mutta me emme vain sano sitä - me annamme sinulle vinkkejä matkan varrella!
Saat lämpimiä ja vakiintuneita asiakkaita. Orgaanisesti ja tyhjästä kasvaminen on aikaa vievää eikä aina onnistu. Kun sinulla on jo olemassa oleva ja aktiivinen yritys, tiedät luultavasti, millaista se on ollut viime aikoina.
Todistettu liiketoiminta, joka on todennäköisesti taloudellisesti terve.
On helpompi löytää oikeanlaista rahoitusta, koska pankilla tai lainanantajalla on enemmän kokemusta kuin aloittavalla yrityksellä.
Otat haltuusi sekä myönteiset että kielteiset ominaisuudet ja historian. Analysoi ja katso, ovatko myönteiset puolet suuremmat kuin kielteiset puolet tai ovatko kielteiset puolet helposti korjattavissa.
Edellisen omistajan merkitystä yritykselle on helppo aliarvioida. Suhteet voivat olla henkilökohtaisia ja vaikeasti siirrettävissä. Kaikki toimittajien kanssa sovituista alennetuista hinnoista myyntiin asiakkaille on saattanut riippua henkilökohtaisista kontakteista edelliseen omistajaan. Nyt kannattavuutesi riippuu tästä ratkaisevasta seikasta.
Jos yrityksesi on huonosti johdettu, talouden kuntoon saaminen voi viedä paljon aikaa ja rahaa. Mutta ehkä se on sen arvoista, koska hintalappu on todennäköisesti pienempi?
Ehkä yrityksen tulevaisuus ei ole yhtä valoisa kuin menneisyys? Riippuen tarjolla olevista tuotteista tai palveluista, se voi olla kausiluonteista tai jopa trendipohjaista. Rakennusliikkeen, taksiyrityksen tai vastaavan kaltainen yritys ei ole yhtä herkkä kuin fidget-spinnereitä myyvä verkkokauppa...
Yrityksen ostaminen ja haltuunotto voi olla loistava tapa aloittaa yrittäjänä - tai sitoa viides yrityksesi.
Olipa kyse sitten ensimmäisen matkasi "käynnistämisestä" yrittäjänä, ketjun aloittamisesta tai vain näköalojen laajentamisesta yrittäjänä, on hyvä tietää muutama asia yrityssiirroista.
Hakemus perustuu yleensä sinuun yksilönä ja mahdollisiin aiempiin yrityksiin.
Pankit ja lainanantajat eivät halua tehdä luottotietotarkastusta ostamastasi yrityksestä. Tämä johtuu siitä, että et omista sitä juuri nyt, ja matkan varrella voi tapahtua paljon. Lainan ottaminen kauppahintaa varten on siis epätavallista, ellei ole mahdollista ottaa lainaa toisesta yrityksestä, jonka jo omistat, tai sinusta yksityishenkilönä.
Qredin tapauksessa tarkastelemme aina nykyistä yritystäsi, kun olet ostamassa uutta yritystä, henkilökohtaisen taloutesi kokonaisarvioinnissa. Ei siis ole väliä, kuinka hyvältä uusi yritys voi näyttää, kun haet sitä toisen yrityksen kanssa.
Lue lisää ja hae yrityslainaa nähdäksesi, mitä voimme tarjota sinulle ainutlaatuisessa tilanteessasi. Meillä ei ole lukitusaikaa tai ennenaikaisen takaisinmaksun maksuja, joten voit ottaa lainan yrityksen haltuunottoa varten ja maksaa sen takaisin milloin haluat.
Ehdottomasti. Jotkut pankit, lainanantajat ja valtion virastot, kuten pankki tai Qred, voivat auttaa tässä. Me Qredissä pidämme parempana, että olet ottanut yrityksen haltuusi ennen kuin haet lainaa yritykselle. Autamme mielellämme uusia ja vanhoja, pieniä ja suuria yrityksiä saamaan lainaa yritystoimintaansa varten, mutta sinulla on oltava toimiva yritys, jotta voit tehdä hakemuksen ja saada lainan.
Oletetaan, että sinulla on nykyään yritys - yritys A. Haluat nyt ostaa ja ottaa haltuusi yrityksen B. Silloin arvioimme yritys A:n ja myönnämme lainan, jonka avulla yritys A voi ostaa yritys B:n.
Yrityssiirtoja tehdään yleensä osakeyhtiöissä. Yksinyrittäjät eivät ole oikeushenkilöitä, joten vain omaisuuseriä voidaan siirtää.
Yritysostojen tai -siirtojen eri muotoja ovat:
Yrityksen kaikkien osakkeiden hankinta.
Osan yrityksen osakkeista hankkiminen
Liiketoiminnan/yrityksen hankinta (omaisuuden siirto)
Yritysten ostaminen ja myyminen
Yritystä myytäessä tai ostettaessa on paljon otettava huomioon.
Miten yritys arvostetaan myynnissä
Yrityksen arvonmääritykseen myyntitilanteessa on yleensä kaksi erilaista tapaa.
Substanssiarvostuksella tarkoitetaan yrityksen varojen ja velkojen välisen erotuksen laskemista. Tämä on yksinkertainen menetelmä, jota käytetään esimerkiksi kiinteistöyhtiöissä.
Tuottoarvostuksessa taas käytetään mallia, jossa yrityksen hinta lasketaan suhteessa sen ostajalle tuottamaan voittoon (tuottoon). Tätä menetelmää voidaan käyttää useimmille yhtiötyypeille.
Toinen yleinen menetelmä on ostaa osia yrityksen osakkeista. Näin tehdään usein silloin, kun yrityksellä on kasvusuunnitelmia.
Usein termi liikkeenluovutus käytetään, kun kyse on jonkinlaisesta yrityksen myynnistä tai ostosta, mutta todellinen muoto on se, kun osakeyhtiö ostaa toisen osakeyhtiön. Tällöin sinun on oikeastaan vain määritettävä, haluatko pitää oikeushenkilön, jolta olet ostanut, vai et.
Jos haluat säilyttää oikeushenkilön, se on aluksi usein hyvin yksinkertaista. Kaikki hallinto sujuu normaalisti, mutta ajan mittaan se voi johtaa tarpeettomaan työhön. Kaksinkertaiset vuosikertomukset, erilaiset organisaationumerot, työntekijät jne. Se voi myös vaikeuttaa rahoituksen saamista kuin jos kaikki olisi yhdessä ja samassa yrityksessä.
Siksi on yleensä helpompaa sulauttaa uusi yritys osaksi olemassa olevaa yritystä, jotta vältytään lisätyöltä myöhemmin.
Toinen yleinen menetelmä on omaisuuden hankinta. Tällöin ei osteta oikeushenkilöä, vaan ainoastaan kaikki omaisuuserät. Tämä voi olla yksinkertaista, jos kyseessä on ravintola. Silloin arvioidaan tilat, laitteet ja muut tavarat, jotta voidaan sopia hinnasta.
Jos sinulla on kuitenkin hajanaisempia arvoja, kuten asiakassopimuksia, se voi olla abstraktimpaa ja vaikeampaa arvottaa.
Monet ihmiset hakevat siksi apua lakiasiaintoimistoilta, jotka ovat tottuneet ja joilla on asiantuntemusta yrityssiirroista. Lue lisää ja varaa konsultaatio Lexly-kumppanimme kanssa yrityssiirtosi ratkaisemiseksi.
Nämä osatekijät sisältyvät yleensä liiketoiminnan siirtoprosessiin.
Liiketoimintasiirto alkaa yleensä siten, että myyjä ja ostaja laativat aiesopimuksen. Tätä kutsutaan aiesopimukseksi ("Letter of Intent", LOI), jossa eri osapuolet ilmaisevat aikomuksensa toteuttaa liiketoimintasiirto.
Tämä on yleensä säännelty:
Neuvottelujen kesto
yksinoikeus neuvotella neuvottelujen aikana
Saavutetut neuvottelutulokset, kuten kauppahinnan määrä.
Neuvottelujärjestys jatkoneuvotteluja varten
Mitä tietoja mahdollisille ostajille on annettava yrityksen tutkimisen aikana (tunnetaan myös nimellä "due diligence").
Salassapitovelvollisuus
Miten luottamuksellisia tietoja saa käyttää
Velvollisuus palauttaa kaikki toimitetut asiakirjat tai tiedot.
Kielto/säännöt, joiden mukaan ostettavan yrityksen työntekijöille ei saa tarjota työtä ostajan palveluksessa tai yhteydenpitoa asiakkaisiin ja toimittajiin.
Näihin liittyy usein jonkinlainen rangaistus mahdollisista rikkomuksista.
Yhteistyökumppanimme ovat yrityssiirtojen asiantuntijoita
Olemme jo maininneet Lexlyn, ja meillä on muitakin yhteistyökumppaneita, jotka voivat auttaa sinua liiketoiminnan siirrossa, olitpa sitten ostamassa tai myymässä yritystä.
Onnea yrityksellesi!