Gay Travel Finland

12/11/2018
3
minuuttia

Qredin tiimi

Hannu Medina löysi minuutensa 45-vuotiaana ja perusti arvopohjaisen yrityksen

Hannu tajusi ettei ollut 100 % näkyvä muille eikä varsinkaan itselleen.

Terapian kautta hän hahmotti, mitä haluaa elämältään. Hannusta jokaisen pitää saada loistaa omana itsenään – myös matkustaessa.

Hannun syntymävuonna homoseksuaalisuus oli rikos, 1970-luvulla se oli määritelty sairaudeksi ja 1980-luvulla puhuttiin vain AIDSista. Onneksi 2000-luvulla sateenkaaren värit ovat loistaneet vuosi vuodelta kirkkaammin. Lifeof2men blogia pitävälle Hannu Medinalle ratkaiseva vuosi oli 2017.

– Menimme Raúlin kanssa naimisiin ensimmäisenä suomalaisena homopariskuntana. Häävalokuvamme otettiin Hotelli Helkassa Helsingissä. Kuten kaikille rakastuneille pareille hääkuvaus on upea ja intiimi hetki. Siinä ei halua miettiä, onko sopivaa pitää puolisoa kädestä tai suukotella. Hotelli Helkassa minulle tuli turvallinen olo ja saimme olla juuri sellaisia kuin olemme. Sain idean, että tällaisista paikoista pitäisi infota maailmalta Suomeen matkustavaa LGBTQ-yhteisöä, Hannu kertoo yritysidean synnystä.

Suurempi kuin Pride-viikko

Omien kokemustensa innoittamana Hannu perusti Gay Travel Finland palvelun. Hannu brändäsi yritysten käyttöön We Speak Gay -sloganin. Se kertoo asiakasyritysten arvoista. We Speak Gay -merkin ansiosta turistit tietävät, että heitä kohdellaan tasa-arvoisesti ja yksilöinä.

– We Speak Gay tarkoittaa, että yritys haluaa viestiä tasa-arvosta 365 päivänä vuodessa eikä ainoastaan Pride-viikolla. Tavoitteeni on, että ”gay friendly” -ajatuksesta tulee yhtä arkinen adjektiivi kuin vaikka ekologisuudesta, Hannu sanoo.

Go big or go home

Jo yrityksensä ensimmäisen toimintavuoden aikana Hannu on huomannut, että yksinyrittäjyys ei toimi, koska potentiaali on niin valtava. LGBTQ (Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender) -markkinoiden tunnusluvut ovat isoja. Maailmanlaajuisesti pelkästään matkailubisnes on 200 miljardia euroa. LGBTQ-matkaajat käyttäjät 55 % enemmän rahaa kuin keskiverto matkaaja ja he tekevät 4–6 matkaa vuodessa. Hannu aloitti laajennuksen ostamalla domainit kaikkiin pohjoismaihin ja rekisteröimällä We Speak Gay -tuotemerkin EUssa.

– Olen nyt ”go big or go home” tilanteessa. Laajennan askel kerrallaan. Koen, että Pohjoismaat ovat arvopohjaltaan lähellä toisia, siksi se hyvä seuraava askel, Hannu miettii.

Suunnanmuutoksiakin on jo tehty matkan varrella. Hannu aloitti vaikuttajamarkkinoinnilla, mutta totesi pian, että se ei yksinään tuo leipää pöytään yrittäjälle. Hannu käy myös kouluttamassa yrityksiä ja pitämässä seminaareja LGBTQ -markkinoinnista ja viestinnästä.

– Kouluttaminen on tärkeää. Olen ainoa Suomessa, joka tätä tekee. Teen tätä omalla persoonalla ja välillä se on raskastakin. Jos joku nonchaleeraa arvojani, se sattuu. Mutta toisaalta, kun löydän yrityksen, jonka kanssa arvot käy yhteen, tuntuu se aivan mahtavalta. Olen oppinut, että tätä ideaani ei voi myydä väkisin, asiakkaan pitää sitä haluta, Hannu sanoo.

Menestyksen salaisuus on hyvä tarina

Hannu on huomannut, että hänen yritysideassaan tarinalla on valtava merkitys.

– Aina kun kerron yrityksestä henkilökohtaisen tarinani kautta, saan ihmiset ymmärtämään sanomani. Ihmisten koskettaminen tunnetasolla sitouttaa ja avaa heissä uuden kanavan. Se on suuri vahvuus, Hannu kertoo.

Kasvulle ei ole rajoja

Hannu näkee yrityksensä tulevaisuuden valoisana. Hänelle on tärkeää, että yrityksen eivät tee vain ”pinkkipesua” vaan yrityksen pitää oikeasti seistä We Speak Gay -arvojen takana.

– Meillä ei ole mitään listaa asioista, joita yrityksellä pitäisi olla tehtynä tullakseen mukaan. Ei siis tarvitse olla täydellinen, mutta aito tahtotila pitää olla, Hannu sanoo.

LGBTQ-kohderyhmä on iso ja maailmanlaajuinen, niin pitää olla tavoitteidenkin.

– Näen, että teen paljon hyvää. Arvot ovat minulle tärkeämpiä kuin bisnes. Toisaalta juuri arvojen kautta se bisnes tulee. Mietin, kuinka isoksi haluan yritystä kasvattaa. Mitään maantieteellisiä tai euromääräisiä rajoja ei oikeastaan ole. Sain juuri Tukholman LGBTQ+ Travel Symposium -tapahtumassa palautetta: ”Kukaan ei ole koskaan tehnyt mitään tällaista.”, Hannu innostuu.

Lue Hannun vinkit yrittäjyyteen:
1. Hienoimmat ideat lähtevät omakohtaisuudesta ja intohimosta sekä siitä kokemuksesta, että asialle on pakko tehdä jotain.
2. Keskustele mahdollisimman monien kanssa varsikin alkuvaiheessa. Itse kävin keskusteluja puoli vuotta eri yhteisöjen ja yritysten kanssa. Verkostoituminen kannattaa aina. Aina kun avaat suusi, avautuu mahdollisuus.
3. Uskalla olla tietyllä tavalla röyhkeä ja puhua omasta ideastasi.
4. Jos tulee tilanteita, joissa huomaat olevasi väärällä reitillä, vaihda suuntaa. Älä väkisin puske.

Apua suunnitelmiin

Olemme rahoittaeet jo tuhansia suomalaisia pienyrityksiä saavuttamaan tavoitteensa. Voimmeko auttaa sinunkin yritystäsi?

Sinulle suositeltuja artikkeleita