Undvik att bli utbränd som företagare

Undvik att bli utbränd som företagare

Undvik att bli utbränd som företagare

Undvik att bli utbränd som företagare

Read time:
Lästid:
Read time:
Lukuaika:
Read time:
Læsetid:
Read time:
Leestijd:
Read time:
Leestijd:
5
mins
minuter
mins
minuuttia
mins
minutter
mins
minuten
mins
minuten
Undvik att bli utbränd som företagare

Christian Billing

Content and Social Media Manager
Qred AB

Egenföretagare. Det ligger nästan i ordets betydelse att vara stressad och att “ha många bollar i luften”. Men som du säkert vet kan det ofta bli för mycket. Risken att känna ohälsosamt mycket stress och att till slut bli utbränd är tyvärr större för Sveriges företagare än för de som är anställda.

För i lagom mängd är stress något positivt. Att lära sig att hantera viss stress är bra för oss människor. Vi blir stimulerade, drivna och känner ett mål och syfte med vad vi gör. Vill du bli mer stresstålig kan du läsa den här artikeln som vi skrev för ett par år sedan om hur man blir mer stresstålig.

Vad finns det för typer av stress?

Den här försvarsmekanismen, som faktiskt är nödvändig för att klara yttre påfrestningar, är som sagt något positivt. Däremot är det farligt om man aldrig låter kroppen och hjärnan att återhämta sig. Därför gäller det att först definiera olika typer av stress.

Akut stress

Akut stress är i grunden en reaktion för att kortsiktigt maximera förutsättningar att överleva ett hot eller en viss utmaning. När den här stressfyllda situationen är över går kroppen snabbt tillbaka till sitt normalläge. Dessa situationer är ofta de som kopplas samman med lägen där man får mycket adrenalin.

Långvarig stress

Om man utsätter kroppen och hjärnan för långvarig stress utan tillräcklig återhämtning kan en felreglering av kroppens system ske. Den här långvariga stressen leder till att kroppen börjar att producera stresshormoner som kan påverka återhämtning och sömn på ett negativt sätt. I det här läget kan du känna av ökad trötthet, smärta i kroppen och känslighet för ljud och ljus.

Utmattning eller utbrändhet

Tecken på utmattning är brist på energi, sömnsvårigheter och svårigheter med att koncentrera sig och att minnas saker. En utmattning påverkar dig både fysiskt och psykiskt. En kroniskt hög stress kan leda till förändringar i hjärnan och hormonella rubbningar som är svåra att återhämta sig från. Det här steget fungerar inte som batteriet på din mobiltelefon där det bara är att sätta i laddaren för att nå 100% igen. För varje gång din kropps batteri blir urladdat får en återhämtning lägre och lägre effekt på din laddning.

10 tips för att undvika utbrändhet

  1. Sätt tydliga gränser
    Våga säga nej till folk när det börjar att bli för mycket. Var tydlig i din kommunikation.
  2. Sluta vara alla till lags
    Ha lite självmedkänsla istället och försök att inte se efter alla andra behov och känslor.
  3. Prioritera
    Du hinner inte med allt. Ingen gör det. Så prioritera det som är viktigast och gör det i kronologisk ordning.
  4. Våga be om hjälp
    Du är inte bäst på allt och även om du är bättre än Person A så är det värt att delegera vissa saker till andra. För det är väl bättre att det blir gjort än att det inte blir det?
  5. Skapa en balans i livet
    Familj, arbete och fritid behöver alla sin tid och energi. Läs mer om triangeln längre ned i artikeln för att förstå vad vi menar.
  6. Boka in tid i kalendern för vila, utveckling, etc
    Att faktiskt boka in tid i kalendern för när du ska träna, ta en kaffe, meditera, läsa en bok eller vara mobilfri är ett bra sätt för att hjälpa dig med självdisciplinen.
  7. Var mobilfri på dina lediga dagar
    Okej, vi förstår att det kan vara svårt. Men lägg i alla fall undan den i längre perioder av dagen och kolla absolut inte jobbmailen i onödan!
  8. Kost och sömn
    En klassiker, men lika sann för det. Fuska inte med kosten och sömnen då balans eller obalans kan få dig att må bättre - eller sämre.
  9. Träning
    Att hitta någon form av daglig motion är viktigt. Att få upp pulsen i över 15 minuter om dagen är lagom för många. Ta en rask promenad eller hitta en hobby som du tycker är rolig. Det blir ofta lättare att genomföra om du tycker att det är roligt.
  10. Socialt umgänge
    Se till att hitta sociala punkter i ditt liv som att t ex umgås med familjen eller vänner utanför det vanliga schemat av hämtningar/lämningar, middagar och annat i livspusslet. Avsätt tid för dig själv och dina nära!

Tecken att se upp för!

Det finns vissa varningssignaler att ta till sig av när stressen har gått från en hälsosam nivå till att verka som mer destruktiv för oss. T ex:

  • Du hoppar över träningen.
  • Du tar en banan till lunch eller rentav glömmer bort att äta lunch.
  • Kvällsjobbar med datorn i sängen.
  • Undviker att bjuda hem vänner och familj på helgerna.
  • Du blir allt mer glömsk och har svårt att koncentrera dig i längre perioder.

Triangeln för balans

I ett välbalanserat liv har man oftast tre fysiska punkter där man behöver vara i princip varje dag. T ex arbete, hemma och någon form av fritidssyssla som t ex gymmet.

Dessa får inte vara för långt ifrån varandra för då kan ditt liv bli en logistisk mardröm. Se därför till att hitta ett arbete som ligger nära din bostad och gärna en hobby som också ligger inom räckhåll för att hinnas med var och varannan dag.

Därför kan det bli svårt att få ihop det berömda livspusslet om du måste pendla flera mil till jobbet, ta dig hem och sen har du långt till din hobby. En liksidig triangel är därför att föredra för att få ett balanserat livspussel.

Se därför till att ha lika långt i avstånd till arbete, bostad och fritid. Detsamma gäller tiden du spenderar mellan de tre delarna i livet.

Känner du dig stressad och utbränd?

Det finns hjälp att få. Läs mer om utmattningssyndrom på 1177 och ta hjälp av deras personal för att hamna rätt.

Newsletter

By submitting my data, I agree to Qred’s processing of personal data. You can read more in our privacy policy.

🇸🇪 Sverige
🇳🇱 Nederland
🇫🇮 Suomi
🇩🇰 Danmark
🇧🇪 België
🇧🇷 Brazil

Tilaa uutiskirjeemme

Lähettämällä tiedon annan Qredille luvan käsitellä henkilötietojani. Voit lukea lisää tietosuojakäytännöstämme.

🇸🇪 Sverige
🇳🇱 Nederland
🇫🇮 Suomi
🇩🇰 Danmark
🇧🇪 België
🇧🇷 Brazil