Tee yrityksestäsi kesän Instagram-hitti

Instagram on täynnä kesäisiä kuvia kahviloista ja putiikeista - näin saat asiakkaan mainostamaan yritystäsi kesän kuumimmassa sosiaalisessa mediassa
Ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa sosiaalisessa mediassa katsoen toistensa tuottamaa sisältöä. Enää emme luota vain lähipiirin suosituksiin, vaan yhä suurempi someverkosto ohjaa kulutuskäyttäytymistämme. Kuvien ja videoiden aikakaudella Instagramista on tullut yhä suositumpi. Instagram luo paitsi ikkunan ihmisten arkeen, myös alustan trendien syntymiselle sekä tiedon leviämiselle.
Kesällä lomailevalla somettajalla on aikaa kuvailla ja jakaa sisältöä. Nyt on siis oiva aika laittaa yrityksen somekelpoisuus kuntoon. Hyvä esimerkki sometetusta kahvilasta on kesäkahvila Siili Helsingissä. Asiakkaat ovat kuvanneet mitä suloisimpia kuvia tunnelmallisesta kahvilasta ja herkullisista tuotteista. Kuvat löydät kun etsit Instagramista hashtagilla #kahvilasiili. Asiakkaiden jakamia kuvia on yli 1000 kpl, vaikka kahvila on auki vain kesäisin.
Tässä vinkit sinulle, joka haluat nostaa yrityksesi näkyväksi Instagramin avulla:
- Tutki minkälaisia suosittuja kuvia alasi yrityksistä on julkaistu
Hae kuvia Instagramista hashtagien avulla ja tutki suosituimpia julkaisuja. Mikä niissä on yhteistä?
- Tarjoa asiakkaille somettamisen arvoisia kokemuksia
Huomasit varmaan minkälaisia kuvia ihmiset jakavat. Yleensä nämä ovat kauniita ja tunnelmallisia tiloja, herkullisen näköisiä annoksia tai jotain erikoista ja kiinnostavaa. Yleensä Instagramissa eniten tykkäyksiä saa sisältö, joka on esteettisesti kauneinta. Luo siis asiakkaalle mahdollisuus kuvata kauniita asetelmia, näkymiä tai muita yksityiskohtia. Myös erikoinen sisältö saa helposti huomiota, hyviä ideoita voit napata tuuppaamista käsittelevästä aikaisemmasta artikkelistamme.
- Luo yrityksellesi hashtag ja opeta asiakkaita käyttämään sitä
Asiakkaita voi kannustaa jakamaan kuvia kertomalla heille yrityksen hashtagista. Valitse hashtag, joka erottuu muista alan yrityksistä. Esim. #kahvilasiili löytyy yli 1000 kuvaa Kahvila Siilistä.
- Varmista, että yrityksesi omassa Instagram -profiilissa on kuvia
Näin asiakkaat mielellään merkitsevät yrityksesi profiilin omiin kuviinsa. Jos sinusta tuntuu, ettet saa otettua hyviä kuvia, voit jakaa asiakkaiden kuvia omassa profiilissasi.
- Merkitse omat kuvasi hashtageilla, joilla asiakas etsii palveluita tai tuotteita
Lomaileva turisti käyttää hashtageja myös tehdessään päätöksiä siitä, mihin hän suuntaa etsimään elämyksiä tai tuotteita. Lisää siis oman profiilisi kuviin oman hashtagisi lisäksi muita hashtageja, joilla potentiaalinen asiakas voisi löytää yrityksesi. Esim. kahvila Siilin kannattaisi käyttää hashtageja #kahvila #kahvilahelsinki #cafehelsinki #visithelsinki #myhelsinki. Mitä enemmän relevantteja hashtageja keksit, sitä parempi!
Jos koko Instagram -touhu on sinulle uutta ja tuntuu työläältä, voit esim. palkata nuoren muutamaksi tunniksi viikossa hoitamaan projektia. Moni 15 -vuotias käyttää somea niin luontevasti, että voit jopa palkata tutun teinin hommiin. Tässä oiva tapa tarjota omalle lapselle, kummilapselle tai naapurin nuorelle työkokemusta.
Onnea matkaan! Kesä on Instagramin kulta-aikaa, ota siitä kaikki irti.